Vergunning aanvragen
Als u onder de vergunningplicht valt, is het zaak zo snel mogelijk een vergunning aan te vragen. Dit doet u gemakkelijk via het online portaal. Op deze pagina leest u hoe u zich hierop kunt voorbereiden en wat u moet doen.
Wetswijziging per 1 januari 2025
Op 1 januari 2025 is de Wtza aangepast. De vergunningplicht geldt sindsdien voor alle zorgaanbieders, tenzij zij onder één van de uitzonderingen vallen.
Bestaande zorgaanbieders die eerder niet vergunningplichtig waren en met deze wetswijziging onder de vergunningplicht komen te vallen, krijgen een vergunning van rechtswege. Dit betekent dat zij vanuit de wet automatisch een vergunning hebben zonder dat daar een aanvraag of besluit aan te pas komt. Zij moeten ook aan alle eisen voldoen die aan de vergunning gesteld worden.
Lees meer over de wetswijziging
Check of u vergunningplichtig bent
Twijfelt u of u vergunningplichtig bent? Doorloop dan de vergunningplichtcheck. U beantwoordt een aantal vragen en weet meteen of u een vergunning moet aanvragen.
Bevestiging als blijkt dat u niet vergunningplichtig bent
De vergunningaanvraag begint met een aantal vragen om te controleren of u vergunningplichtig bent. Als uit de antwoorden die u geeft blijkt dat u niet vergunningplichtig bent, dan kunt u hiervan een bevestiging ontvangen (in pdf-vorm).
Stappenplan
Het stappenplan hieronder geeft u meer informatie over wat u in het online portaal kunt verwachten.
Aanvraag op papier doen?
Via het online portaal kunt u snel, gemakkelijk en efficiënt uw aanvraag doen. U kunt hier ook uw documenten uploaden, gegevens corrigeren, de voortgang van uw aanvraag zien en desgewenst uw vergunning direct laten intrekken. Er zijn vooraf ingevulde onderdelen (bijvoorbeeld KVK-nummer) en adreswijzigingen worden automatisch verwerkt. Dit is dus veel handiger en sneller dan een papieren aanvraag.
Daarnaast wordt aan de hand van bepaalde antwoorden in de digitale aanvraag meteen duidelijk of u wel of geen vergunning nodig heeft.
Wilt u de aanvraag toch via de post indienen? Neem dan vooraf contact met ons op. Zij kunnen u dan begeleiden en een pdf-bestand aanleveren. Na het invullen moet u dit formulier uitprinten, ondertekenen en per post (dus niet per e-mail) indienen.