Let op: o.a. solistisch werkende zorgverleners en schoonheidsspecialisten hoeven geen vergunning aan te vragen, maar moeten zich doorgaans wel melden.
Vergunning
De vergunningplicht geldt voor:
zorginstellingen die medisch specialistische zorg (doen) verlenen (NB check de begrippenlijst of u hieronder valt, het gaat hier om o.a. cardiologen, cosmetisch chirurgen, neurologen e.a.; huisartsen en tandartsen vallen bijvoorbeeld onder de Zorgverzekeringswet)
zorginstellingen die met meer dan tien zorgverleners zorg (zoals omschreven in de Zorgverzekeringswet of Wet langdurige zorg) (doen) verlenen.
Een WTZi-toelating wordt automatisch omgezet in een Wtza-vergunning.
Voor veel aanbieders geldt overgangsrecht. Zij hoeven niet onmiddellijk een vergunning aan te vragen:
als u op 1 januari 2022 vergunningplichtig bent, vraagt u uiterlijk 31 december 2023 de vergunning aan;
een bestaande instelling (niet medisch specialistische zorg) die na 1 januari 2022 uitbreidt en daardoor de drempel van meer dan 10 zorgverleners overschrijdt, vraagt binnen zes maanden na die overschrijding de vergunning aan.
Ter voorbereiding hierop kunt u desgewenst de kwaliteitscheck doorlopen waarin de eisen staan die de Wkkgz stelt aan de zorg. Het is een vrij lange vragenlijst die u eventueel kunt onderbreken en later weer opstarten. Uw antwoorden blijven dan opgeslagen.
De kosten voor het in behandeling nemen van de aanvraag zijn € 725,- voor nieuwe zorgaanbieders. Aan het eind van uw aanvraag kunt u direct betalen met iDeal. U kunt het bedrag ook later zelf overmaken.
Belangrijk! Uw aanvraag wordt pas in behandeling genomen op het moment dat de betaling binnen is.
Het is mogelijk dat het CIBG een VOG van de rechtspersoon, of van de eigenaar, bestuurder of interne toezichthouder opvraagt. Ook kan het CIBG een onderzoek starten op grond van de Wet bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur (BIBOB).
Via Mijn Wtza-vergunning kunt u snel, gemakkelijk en efficiënt uw aanvraag doen. U kunt hier ook uw documenten uploaden, gegevens corrigeren, de voortgang van uw aanvraag zien en desgewenst uw vergunning direct laten intrekken. Er zijn vooraf ingevulde onderdelen (bijvoorbeeld KvK-nummer) en adreswijzigingen worden automatisch verwerkt. Dit is dus veel handiger en sneller dan een papieren aanvraag.
Voor het Selfservice Portal heeft u eHerkenning van minimaal niveau 2+ nodig.
Als u de aanvraag toch op papier wilt doen, neem dan contact op met ons Klantcontactcentrum. Dit is ook om te voorkomen dat u onnodig een vergunning aanvraagt omdat u die niet nodig heeft. Als dat het geval is, geeft het Selfservice Portal dat automatisch aan. Dit is in het papieren aanvraagformulier vanzelfsprekend niet mogelijk.