De meldplicht is bedoeld om alle zorgaanbieders en jeugdhulpaanbieders die onder de Wtza vallen in beeld te krijgen bij de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ). Hiermee kan de IGJ haar toezicht beter inrichten. Ook worden nieuwe aanbieders zich bewust van de (kwaliteits)eisen die zijn gesteld aan de zorgverlening en hun verantwoordelijkheid hiervoor.
Voor wie?
Alle nieuwe zorg- en jeugdhulpaanbieders (ook solisten en zzp’ers) melden zich. Voor jeugdhulpaanbieders is dit bepaald in de Jeugdwet (hierbij zijn twee categorieën uitgezonderd. Voor zorgaanbieders geldt dat zij zich melden als zij onder de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz) vallen. In deze wet zijn een aantal uitzonderingen opgenomen.
Melden vóórdat u start met zorg en/of jeugdhulp verlenen
Als u onder de meldplicht valt, meldt u zich uiterlijk 3 maanden voordat u start met zorg en/of jeugdhulp verlenen. Als u start met zowel zorg als jeugdhulp kunt u dit voor beide in één melding doen.
Let op! U mag niet beginnen met zorg en/of jeugdhulp verlenen voordat u zich heeft gemeld.
Melden – de vragenlijst
U meldt zich door de online vragenlijst in te vullen. Hiervoor kunt u het beste eHerkenning (minimaal niveau 2+) gebruiken. De vragenlijst is een momentopname en de IGJ is zich hiervan bewust. Als u nu een inschatting maakt die over een half jaar anders blijkt te zijn, is dit geen probleem. Twijfelt u over een antwoord? Geef dan het antwoord dat u het meest waarschijnlijk vindt. Nadat u de vragenlijst heeft ingevuld, wordt deze doorgestuurd naar de IGJ.
Stappenplan
Het stappenplan hieronder geeft u meer informatie over wat u in de vragenlijst per onderdeel kunt verwachten.
U logt in met eHerkenning. Zo weten we zeker dat u bent wie u zegt te zijn. eHerkenning kunt u aanvragen als u een KVK-nummer heeft. Meer informatie vindt u op de pagina over eHerkenning.
Het is ook mogelijk in te loggen via DigiD. Maar bedenkt u zich wel dat als u ook vergunningplichtig en jaarverantwoordingsplichtig bent, u daarvoor ook eHerkenning nodig heeft. En ook voor eventuele registratie in het Locatieregister heeft u eHerkenning nodig.
De vragenlijst start met een aantal basisgegevens. Denk hierbij aan een actueel e-mailadres en telefoonnummer van diegene die de vragenlijst invult. Ook wordt gevraagd of u zich meldt als zorg- en/of jeugdhulpaanbieder en of u als solist aan de slag gaat of met meerdere zorgverleners. Ook wordt er gevraagd of u aan de slag gaat met hoofd- en/of onderaannemers en of u onderdeel bent van een franchise. Van deze partijen worden de namen en KVK-nummers opgevraagd met een maximum van de drie grootste hoofd- of onderaannemers.
De vragenlijst gaat verder met het aangeven van wat voor soort zorg en/of jeugdhulp u gaat bieden. Als u meerdere typen zorg gaat bieden, krijgt u ook de vraag bij welke zorgsoort u de meeste patiënten/cliënten/jeugdigen verwacht. Mocht uw type zorg en/of jeugdhulp niet voorkomen in de lijst, dan kiest u de meest passende categorie en kiest u daar vervolgens voor ‘anders’. Er verschijnt dan een tekstveld waar u uw type zorg kan invullen.
In dit onderdeel wordt, als u aangegeven heeft geen solist te zijn, gestart met het aangeven van hoeveel fte en medewerkers er bij uw organisatie starten. Zorg dat u informatie over het personeelsbestand bij de hand heeft.
Voor solisten start dit onderdeel met de vraag of u een BIG- en/of SKJ-registratie heeft en of u zorg verwacht te verlenen waarvoor deze registraties noodzakelijk zijn. U heeft in de wijkverpleging ook het BIG-nummer nodig van de wijkverpleegkundige. Bij meerdere wijkverpleegkundigen is één BIG-nummer voldoende.
Ook wordt gevraagd hoeveel medewerkers een BIG of SKJ-registratie hebben en of uw organisatie voorbehouden handelingen gaat uitvoeren.
De vragenlijst gaat verder met enkele beleidsvragen die voor iedere zorg- en of jeugdhulpaanbieder relevant zijn. Er wordt onder andere gevraagd naar:
De meldcode huiselijk geweld
In- en exclusiecriteria
De inspraak van cliënten (indien van toepassing)
Het blok eindigt met een aantal vragen over de bereikbaarheid van uw organisatie, welke financieringsvormen uw organisatie kent en hoeveel patiënten/cliënten/jeugdigen u verwacht bij uw organisatie.
In dit onderdeel worden vragen gesteld die te maken hebben met de kwaliteit van de zorg. Hierbij kunt u denken aan vragen over of u weet hoe u een melding kan doen bij de inspectie en of u weet hoe u moet handelen bij incidenten of calamiteiten. Ook wordt er gevraagd of u medicatie gaat verstrekken of toedienen en of u een klachtenprocedure hebt.
Aan het einde van de vragenlijst kunt u alle vragen en de gegeven antwoorden nog een keer nalopen voordat u op versturen klikt. Na het versturen van de vragenlijst kunt u direct een bewijs van melding downloaden. Ook de vragen en gegeven antwoorden kunt als PDF-bestand downloaden. Dit kan ook op een later moment. Het bewijs van melding en de gegeven antwoorden blijven toegankelijk in het portaal. Met eHerkenning of DigiD kunt u altijd weer inloggen en de gegevens opnieuw downloaden.