De eisen aan de interne toezichthouder gaan vooral over diens onafhankelijkheid en de informatiepositie.

Onafhankelijkheid

Bepaalde functies zijn niet te combineren met het lidmaatschap van de interne toezichthouder. Toezichthouders mogen niet in een positie komen waarin hun onafhankelijkheid ten opzichte van de zorgaanbieder in gevaar komt. Dat is in ieder geval zo als zij:

  • werknemer, eigenaar of leidinggevende zijn bij de zorgaanbieder;
  • een familieband hebben met iemand bij de organisatie;
  • een zakelijke relatie onderhouden bij de organisatie;
  • op een andere manier financieel belang hebben bij de resultaten van de bij de organisatie.

Ook in andere situaties kan de onafhankelijkheid in gevaar komen. U kunt zelf het beste beoordelen of daarvan sprake is. Vermijd in ieder geval situaties waarin (de schijn van) financiële, personele of familiale belangenverstrengeling kan ontstaan.

Zaken die in een reglement/statuten moeten staan

In het overzicht hieronder vindt u de eisen die in een reglement/statuten moeten staan:

  1. Samenstelling. De interne toezichthouder is zó samengesteld dat de leden onafhankelijk en kritisch opereren. De interne toezichthouder bestaat uit minimaal drie leden. Zij worden benoemd voor een periode van maximaal vier jaar, met de mogelijkheid om één keer voor nog eens vier jaar te worden herbenoemd.
  2. Taken en bevoegdheden vastleggen. Bij het vastleggen van de taken en bevoegdhedengelden de volgende kaders:
    • Om de informatiepositie van de interne toezichthouder te versterken, moet de zorgaanbieder verplicht alle benodigde gegevens aanleveren.
    • De interne toezichthouder ontvangt minstens één keer per jaar schriftelijk informatie over in elk geval:
      • de hoofdlijnen van het strategisch beleid;
      • de algemene en financiële risico’s;
      • de beheers- en controlesystemen.
    • De interne toezichthouder richt zich op het belang van de organisatie, het maatschappelijke belang en dat van de betrokkenen (zoals medewerkers en cliënten). Met het maatschappelijk belang wordt gedoeld op de kwaliteit, betaalbaarheid en toegankelijkheid van de geleverde zorg.
    • Dit sluit aan op het toezichtkader goed bestuur van de IGJ en Nza.
    • De zorgaanbieder moet ervoor zorgen dat de interne toezichthouder een profielschets opstelt voor zijn leden. Daarmee kan de toezichthouder bewust nadenken over zijn rol en over wat de organisatie nodig heeft.

De uitwerking van taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden legt u vast in de statuten of het reglement van uw organisatie. De IGJ ziet toe op de naleving hiervan. Hoewel geen wettelijke norm, verwijzen we voor de taakvervulling van het intern toezicht ook naar de Governancecode Zorg.

Bij het indienen van uw vergunningaanvraag mag u conceptstatuten meesturen. Na beoordeling informeert het CIBG u of deze aan de transparantie-eisen (zie hieronder) voldoen of dat u ze moet aanpassen. U moet de akte daarna wel door de notaris laten passeren. Een vergunning wordt uitsluitend afgegeven op basis van definitieve statuten.

Uitwerking transparantie-eisen Wtza: eisen aan de bestuursstructuur

In het Uitvoeringsbesluit Wtza staan de bepalingen over de bestuursstructuur. Deze moeten verwerkt zijn in de statuten. Ook kunt u gebruik maken van de modeldocumenten van de Nederlandse Vereniging van Toezichthouders in Zorg en Welzijn. Hieronder vindt u de genoemde artikelen.